Historie 1913 až 1947: Skromné začátky

03.11.2016

Na počátku tohoto příběhu stojí dva muži – a jak to už bývá zvykem, tito muži mají dvě věci: lásku a zanícení pro automobily a jasnou vizi, jak s touto životní láskou naložit. První se jmenuje Robert Bamford a povoláním je inženýr, druhým je závodník a nadšenec do aut Lionel Martin. S upravenými automobily značky Singer závodili úspěšně na Aston Hill v blízkosti městečka Aston Clinton, a v roce 1913 se rozhodli založit si vlastní společnost.

Bamford & Martin Ltd. zajišťovala v Londýně prodej automobilů Singer a k tomu poskytovala také servis automobilům GWK a Calthorpe. O rok později došlo k legendárnímu rozhodnutí pojmenovat nový automobil vlastní výroby jménem Aston Martin. Aston pocházelo od závodiště v Aston Hill a Martin od jména Lionela Martina. Nové jméno schválila i Lionelova manželka Kate, která poznamenala že s takovým se nová automobilka bude objevovat na prvních příčkách abecedního seznamu výrobců aut.

První automobil jejich značky byl vyroben v březnu 1915, kdy byl do šasi s číslem A1 osazen čtyřválcový motor 1389 cm3 vyrobený pro Bamford & Martin Ltd. společností Coventry-Simplex. Auto bylo registrováno s číslem AM4656 a přezdívané „Coal Scuttle“, česky uhlák. Mezitím však vypukla První světová válka a došlo k zastavení veškeré produkce. Oba muži, kteří stáli za vznikem společnosti, odešli bojovat.

Druhé auto vyrobené pod novou značkou proto spatřilo světlo světa až v roce 1920. Ve stejném roce odešel od společnosti Robert Bamford a k revitalizaci společnosti přispěl šlechtic Louis Zborowski, sám automobilový závodník a inženýr. Aston Martin v té době vyráběl úspěšná závodní auta kategorie 1500 cm3, avšak prodej a výroba automobilů pro zákazníky byla slabá. Neúspěch byl velký, továrna na Abingdon Road v Kensingtonu zavřela své brány a samotný Lionel Martin odešel. Pokud měla teprve v budoucnu slavná značka přežít, musela nastat změna, a ta přišla v roce 1926.

Společnost nabyla nových majitelů a ředitelů, kterými se za pomoci dalších investorů (mezi nimiž byla i Lady Charnwood) stali Domenico Augustus Cesare Bertelli a Bill Renwick. Společnost se pod novým jménem Aston Martin Motors Ltd. přestěhovala do Felthamu, kde se usídlila v bývalé letecké továrně Whitehead Aircraft Ltd. Bertelli s Renwick navrhli nový čtyřválcový motor a Bertelli byl v letech 1926 až 1937 hlavním inženýrem i designérem nových Astonů (proto se používá pro tyto vozy označení „Bertelli“).

Pod tímto vedením svítalo automobilce na lepší časy, s pomocí různých investorů světlo světa spatřily vozy jako 1½-litry T-type, International, Le Mans, Mk II a jeho závodní deriváty, 2-litrové 15/98 (závodní derivát měl označení Speed Model), či snad nejznámější Ulster. Většinu karosoval Bertelliho bratr Enrico.

Mnohé z těchto vozů sklidily na závodní trati, do povědomí se dostaly hlavně díky výsledkům na závodech 24h Le Mans a Mille Miglia. Zajímavostí zůstává fakt, že spojením majitel- konstruktér-závodník byl Bertelli jedinečný.

Počátkem roku 1932 se však znovu objevily finanční problémy. O záchranu se postarali nejdříve L. Prideaux Brune, později Sir Arthur Sutherland. Milníkem pro společnost byl rok 1937, kdy došlo nejen k představení nového dvoulitrového motoru, ale i k odchodu A. C. Bertelliho. Automobilka se přesto zaměřila na prosazení nového motoru, který nabízela zejména jako lákadlo pro nové zákazníky, kteří nechtěli jen rychlost, ale i distingovanost. Došlo tedy k jemné změně filozofie a soustředění se na produkci silničních automobilů.

S vypuknutím druhé světové války se sice fyzické práce v továrně zastavily, vývoj však pokračoval dál a právě v letech války vznikl koncept čtyřdveřového Atomu. Právě tento koncept se stal klíčovým můstkem mezi před- a poválečnou produkcí Aston Martin, protože obsahoval prvky které se vyskytovaly v mnoha sériových modelech až do roku 1959.

Jak tedy shrnout první desetiletí fungování automobilky Aston Martin? Do doby druhé světové války se stihla navzdory turbulentním časům nejen z hlediska celospolečenského, ale i vnitřního (finance, vlastnictví atd.) uvést a ukotvit jako výrobce kvalitních, rychlých, lehkých automobilů sice s vysokou cenovkou, ale také svou klientelou, která nabízenou kvalitu uměla ocenit. Za toto období bylo vyrobeno přibližně 680 vozů Aston Martin, z nichž mnohé jsou dochovány dodnes jako důkaz výrobní kvality a vyspělosti.

Archiv článků a novinek

Nejnovější foto

Nejnovější foto