Historie

Aston Martin 100 let

V globálním světě dneška, který charakterizuje množství velkých korporací a mezinárodních konglomerátů nabízejících ještě větší množství produktů, působí značka Aston Martin skoro až archaicky, zastarale. To je však pro skutečného fanouška a milovníka aut jednou z jejích největších deviz – v dnešním světě se dá na něj stále spolehnout, je to stále tentýž britský, prestižní, královský výrobce luxusně-sportovních automobilů. A umí to dělat jako nikdo jiný, nemluvě o výrobních číslech: od svého vzniku v roce 1914 vyrobil Aston Martin do dubna 1984, tedy za 70 let existence, dohromady jen 10 000 aut (a dále pouze 5016 celkově s legendárním motorem V8). Z továrny v Newport Pagnell, kam se automobilka odstěhovala začátkem šedesátých let, vyjelo dohromady 13 300 aut (včetně všech derivátů modelů DB4, DB5, DB6, V8 či Lagonda). Pro srovnání – Ferrari od roku 1947 vyrobilo více než desetkrát tolik vozů.

Mně se značka Aston Martin spojovala jaksi vždy s pojmem Anglie a všem co s ním souvisí – šlechta, král, lord, urozenost, styl, ukázněnost, láska pro rychlost a sport, ale i specifická ostrovanská kultura a chování. Někdo by mohl namítnout, že to spíše odráží značka Rolls-Royce či Bentley, ale jakmile jsem viděl Lorda Sinclaira v seriálu The Persuaders v jeho Aston Martin DBS V8 (i když ve skutečnosti měl pod kapotou šestiválec, ale k tomu se dostaneme později) v barvě Bahama Yellow, toto spojení bylo navždy zpečetěno. A možná mi nakonec dáte za pravdu i Vy, když se zamyslíte nad tím spojením urozenosti a „lordstva“ se sportovnosti a rychlostí. To, co v tomto směru dokáže a dokazuje Aston Martin již od roku 1913, nedokáže nikdo jiný na světě. Tyto stránky jsou věnovány právě této značce, jménu, symbolu… a pro někoho i lásce na celý život.

Nejnovější foto

Nejnovější foto